woensdag 11 augustus 2010

Ketchup - maar dan anders



Gelukkig is het vandaag weer zonnig, dat zit zoveel lekkerder en maakt een mens vrolijk. Dit is het uitzicht vanonder mijn parasol.

Op mijn krukje ligt nu een sok in wording. Een vriendelijke mijnheer die zijn hond elke morgen uitlaat onder mijn balkon ziet me regelmatig zitten breien of waar ik dan ook mee bezig ben. Laatst sprak hij me aan en zei dat de breinaalden van zijn overleden vrouw nog in de kast lagen. "Zou ik daar misschien iets aan hebben?" vroeg hij voorzichtig. Natuurlijk, wat lief. Nou gaat deze meneer heel vaak vissen. Toen hij de breinaalden kwam brengen zei hij dat zijn vrouw vroeger voor hem dikke vissokken maakte. Ik beloofde hem een paar sokken als dank voor de breinaalden. Dit is sok nr. 2 in de fase die ik altijd het ergste vind: boortjes breien... Maar het gaat snel op naalden 3 en zijn voeten zijn niet groot, dus eigenlijk zo klaar.


En dan nu het ketchup verhaal. Ik maakte al enkele liters bramensaus, 5 potten bramenjam en wilde nu eigenlijk ook wat anders maken. In het oude jamboekje van mijn moeder staat ook een hoofdstuk over ketchup (met overigens een heerlijk recept voor hot ketchup). Het eerste recept van dat hoofdstuk is.....bramenketchup. Dus ziehier (helemaal links) 1 potje bramenketchup. Vroeger maakte ik sauzen of ketchup in flessen maar in de praktijk is dit beter. Je kunt nu wat ketchup uit het potje scheppen. Zo blijft de hals schoner en dus minder snel bederf. De 3 potjes rechts zijn rode besjes. Bij Ikea zit altijd zo'n soort sausje bij de balletjes. Het is halfzoete jam, waarbij ik dan ongeveer 3/4 door de roerzeef heb gedaan. Zo heeft het ook nog wat structuur. De dekseltjes zeiden zojuist plop, dus goed vacuum getrokken. De ketchup moet nog een poosje op smaak komen; zodra het geproefd is zal ik erover bloggen.

Verder staat er rozebotteljam op de planning. Ik heb Teunie van eenvoudig leven gemaild en kreeg meteen een berichtje van haar terug. Lief, en dat terwijl ze het zo druk heeft. Vanavond en morgen met het hondje aan de pluk en morgen dan maar eens proberen rozebotteljam te maken. Dat vind onze oudste zo lekker.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten