woensdag 6 april 2011

Nieuwe vierkantjes

 Ja, ik kon het niet laten. Weer wat bolletjes Zeeman-garen gekocht. Deze keer met creme ipv wit. (Maar waar is de oranje?? Is het misschien te koop bij een filiaal bij jullie in de buurt? Hoor het graag.) Ik had nog een piepklein restje oranje, dus een paar hartjes mee kunnen maken. Aangezien ik niet iemand ben van "in het wilde weg" kleuren samenvoegen heb ik een systeem bedacht om toch allemaal verschillende te krijgen.
Dit is het systeem (in opbouw). De wat langere rij bovenaan hebben allemaal hetzelfde hart. Per stapeltje dezelfde 2e ring. En in datzelfde stapeltje de 3e ring van steeds een andere kleur. Zo ontstaan er stapeltjes van 5 (omdat er geen oranje is). Per startkleur worden het dan 6 x 5 granny's = 30 blokjes x 7 kleuren = 210 blokjes. Mocht ik nog een bol oranje bemachtigen dus meer (vraag me niet hoeveel, deze rekensom heeft al aardig wat denkwerk gekost!). Ik heb ook geen idee hoe groot een en ander zal worden, hoeveel garen ik (weer) over hou en of ik het hele geval niet 2x maak om een wat grotere deken te krijgen. Vooralsnog ben ik wel weer eventjes "van de straat".

8 opmerkingen:

  1. Hoi! Toevallig net bij Zeeman geweest en hier nog wel oranje! Hier trouwens geen rood, grr. Ik ga alleen een week op vakantie, dus lukt niet meer om te versturen! Als ze het na de vakantie nog hebben laat ik het je weten, goed?
    Groetjes,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig!!! Als jij rood wil hebben koop ik dat dan wel voor jou. Ik hoor het wel. Fijne vakantie.
    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeeman bij mij heeft nooit oranje gehad wat ik jammer vind. Ik heb net wat kleurtjes gekocht voor een African flower afghan te maken. Hoe bereken je hoeveel bolletjes je koopt? Ik ben nog niet achter gekomen hoe ik dat moet doen? Ik heb net 9 bolletjes terug gebracht nadat ik thuis een bolletje gebruikten voor kleine bloemen te haken dus ik wist dan wel hoeveel ik nodig had.

    Dit wordt een geweldig granny square afghan weer. Veel plezier.

    Groetjes ~
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heidi, dat is een kwestie van "meten en wegen". Ik heb bijvoorbeeld nu 45 vierkantjes klaar en de bol creme is zo goed als op. Dan weet ik hoeveel ik er ongeveer nodig heb voor alle buitenrandjes, maar ik wel het hele geval ook in elkaar haken met creme: geen idee hoeveel ik daarvoor nodig heb. Gelukkig bestaat de mogelijkheid bollen terug te brengen.(Maar met restanten kun je weer heel creatief aan de slag.) Soms smokkel ik ook een beetje: zie de blog van 22 september. En soms kom ik gewoon ronduit te kort omdat ik dacht dat het wel zou kunnen: zie blog 25 augustus.
    Succes met de African flower afghan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben alle Zeeman filialen in Utrecht afgeweest, op zoek naar oranje. Maar mooi niks. @Esther: in welke plaats heb je die oranje bollen gezien? Als het niet te ver is......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er gezellig uit. Bij de wibra hebben ze ook mooi katoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ontzettend leuk, bij toeval kom ik op dezze blog terecht, zo leuk, maar vooral de herkenning van het haakwerk, want ook ik ben met eenzelfde soort granny bezig, van zeeman wol.
    alleen maak ik de vierkantjes iets groter, 3 randjes meer.
    Ben er vorig jaar mee begonnen, een tijdje stil gestaan maar 3 weken geleden weer opgepakt.
    inmiddels zit ik al aan bijna 100 blokjes.
    en zo frapant ik haak ook graag met een soort van schema, voor zover dat kan met granny squares.
    In mijn hoofd heb ik een heel systeem, hoop dat het gaat lukken.
    En zo lief dat mijn moeder me helpt met het afhechten van de draadjes. :-)
    Maar ook hier in Bodegraven is de oranje kleur niet meer te koop, en daar baal ik wel van.
    Ik heb dus vaan alle kleurtjes 3 bollen behalve van oranje.

    wat ik wel heb gedaan is er van andere wol wat kleurtjes aan toegevoegd.
    zoals knal geel, donkeraars en donkerblauw.
    dit omdat hij voor mijn dochter wordt en die van veel kleur houd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kijk al even met je mee, ben nu ook je volger geworden. Ik volg de vorderingen van de zeemangaren granny square plaid, ben zelf ook gestart met een zelfde plaid, na eerder rokjes te hebben gehaakt met dit zeemangaren. Kom je ook eens bij mij kijken?
    Creagroetje
    Marty

    BeantwoordenVerwijderen